Få fler hemside-besök med remarketing!

Webbyrå i Stockholm Remarketing ger bra sökresultat på Google, och gör så att din hemsida syns på Facebook för alla som nyligen har besökt din sida!

Vill du få fler besök på din hemsida? Vill du göra reklam för de som nyligen besökt din hemsida? Vill du visa dig för dina tidigare besökare på Google, Youtube, Facebook och mängder av andra sidor? Kanske har du också undrat varför, eller hur det kommer sig att du ibland får upp reklam på internet för sidor du nyligen besökt, reklam du aldrig sett tidigare? Vill du också kunna göra det? Metoden kallas för remarketing, och är egentligen lättare, och mindre läskig, än vad man kan tro!

Remarketing hjälper dig hålla kontakten med dina kunder på Google Facebook, Youtube och en massa andra hemsidor och sajter. Sluta söka efter dina tidigare besökare. Låt remarketing hitta dem igen åt dig! Remarketing är ett utmärkt sätt att synas på Google, och att synas för dina potentiella kunder efter att de har besökt din sida! Remarketing finns också till Facebook, och gör att du kan visa reklam, kampanjer eller produkter för dina besökare efter att de har besökt en sida. Kanske tittade de på en produkt, utan att köpa den? Ofta behöver en kund 2-4 gånger på sig att fundera innan de slår till! Just därför vill alla företag uppvakta sina kunder även efter deras besök på hemsidan eller webbshoppen med deras produkter, för att fler kunder ska få tillräckligt med betänketid, för att slutligen gå till köp.

En viktig fördel med remarketing, är att du som annonsör inte behöver betala för att visa din reklam för människor som förmodligen aldrig skulle vara intresserade av dina produkter. Istället visar du bra reklam för de som nyligen besökt din hemsida, och därmed är mycket troligare blivande kunder. Och det innebär att du slipper betala för att visa reklam i onödan, och enbart betalar reklam för de som verkligen är potentiella kunder!

Remarketing kan givetvis kombineras med andra sätt att göra reklam, såsom att visa reklam för de som söker på just dina utvalda sökord, eller en viss typ av målgrupp på Facebook.

Hur fungerar då remarketing? Det är relativt enkelt. För det första måste man börja med att skapa en kampanj på exempelvis Google AdWords eller ditt företags Facebook-sida. I kampanjen du skapar där bestämmer du hur din reklam skall se ut vilket budskap du vill förmedla, vilken sida på din hemsida länkarna ska gå till, osv. Du kan göra flera olika typer av reklam för olika syften, och köra dem samtidigt.

På Facebook kommer din reklam att synas mellan olika poster, och med remarketing kommer den bara att synas för de som redan har besökt din hemsida någon gång.

På Google AdWords så kommer din reklam att synas på Display-nätverket. Display-nätverket har flera olika delar och du får välja vilka just du vill synas på. Det är bland annat reklamfilmer på Youtube, eller bara en textruta som dyker upp i Youtube-filmerna. Display-nätverket inkluderar även alla hemsidor som har öppnat upp utrymme för reklam genom Google. Det kanske är en tidning eller en blogg.

När du har lagt upp grunden för din så kallade kampanj (alltså din reklam), så är det dags att bestämma din publik. Eftersom du med denna kampanj vill nå till tidigare besökare på din hemsida, så väljer du remarketing som alternativ. Det Google, Facebook och liknande remarketingplattformar nu kommer göra, är att ge dig en kod, som också kallas för tag eller pixel.

Den här koden placeras sedan på alla de sidor du vill ska ”komma ihåg” dina besökare och potentiella kunder. Det som, lite enkelt, sedan händer är att så fort någon besöker din sida, så aktiveras koden du sparat där. Koden kommer se till att information om besöket sparas. Denna information kan Google AdWords, Facebook eller liknande annonsplattformar nu använda sig av, och så fort din potentiella kund besöker en annan sida med reklam från Google AdWords, så kommer Google AdWords se till att det är just din reklam som visas för din potentiella kund! På samma sätt kommer Facebook känna av att din potentiella kund varit inne på din sida, hämta upp just din reklam, och visa den för alla som varit inne på din sida, och som du nu vill ska komma tillbaka och slutföra ett köp!

Hängde du med?
1) Skapa en kampanj.
2) Välj remarketing som publik.
3) Spara koden på alla sidor du vill ska bli ihågkomna.
4) Google AdWords och Facebook ser till att de som besökt din sida nu kommer att få se din reklam!

Vi hoppas att du fått glädje av den här artikeln och att det inte längre känns lika överväldigande! Håll utkik, för vi kommer att släppa fler artiklar med närmare information om hur du sätter igång din kampanj med temarketing! Kom ihåg att de flesta kunder inte slutför ett köp på en gång, utan behöver lite betänketid. Hjälp dem att komma ihåg dig med remarketing och uppvakta dem med fina bilder på dina produkter och attraktiva kampanjer. Med remarketing kan flera av dina potentiella kunder, bli återkommande kunder!

Anlita Diamond Designs! Vi kan hjälpa dig med att sätta upp remarketing på din hemsida och göra jobbet åt dig. Vi brinner för att få din nästa kund att hitta till dig!